Rozhodol som sa vytvoriť tento návod, aby som trošku popohnal sekciu kresby a je to určené hlavne pre tých, čo s tým začínajú. Budem sa snažiť písať čo najzrozumiteľnejšie, aby ste toho čo najviac pochopili.
Kreslenie nie je žiadna ťažká záležitosť, ale na druhú stranu to nie je zase len tak. Chce to hlavne teóriu, bez ktorej je kreslenie veľmi ťažké a môže vám pripadať cudzo, ale opak je pravdou.
V tomto návode vám spíšem moje skúsenosti z tohto oboru, ale je to predovšetkým teória, ktorú ma učia na škole a to, čo ma naučili môj starý otec. Budeme postupovať pekne krôčik po krôčiku, budem sa snažiť sa čo najviac rozpísať a snažiť sa to napísať tak, aby to bolo pochopiteľné pre všetkých. Tak, môžme začať

1. krok :: Zoznamujeme sa s papierom a ceruzkou
Predpokladám, že všetci viete, čo je papier. Než sa do tohto pustíme, zaobstarajte si výkresy, zatiaľ bohate bude stačiť formát A4, to jest 210 × 297 cm. Dá sa to kúpiť v každom papiernictve. Ďalšia položka na zozname, ktorú potrebujeme, je ceruzka, presnejšie ceruzky. Aby to bolo čo najlepšie, zaobstarajte si tvrdosti B2-B6 (medzi týmito aspoň jednu), čo je mäkké a HB či H2 tvrdé. Tiež kúpiteľné v každom obchode. A nakoniec plastickú gumu. Môžete aj klasickú tvrdú gumu, ale odporúčam plastickú, lebo sa s ňou lepšie pracuje a nezanecháva až tak výrazné stopy, ako guma klasická.
Takže pokiaľ máte už aj toto, máme hotový prvý krok. Ak chcete, zaobstarajte si ešte uhlík, ale na začiatok ten grafit postačí.
Tak, pustíme sa na krok 2.
2. krok :: Prvé ťahy
Ak máme splnený prvý krok a máte potrebný materiál, môžeme ho už aj využiť. Zo všetkého najprv si vymedzte osobný priestor, kde budete robiť svoje práce. Ďalej by pomohlo, keby ste si k sebe priniesli svoj obľúbený nápoj (kakao, káva, sirup...). Vyvetrajte si izbu či pracovňu, aby ste robili pri lepšom vzduchu a niečím si podložte vše pracovisko. Drevená doska by bola ideálna. Nieže len budete mať dobrú podložku, ale bude sa vám lepšie pracovať. Dôležitá vec je aj dobre osvetlený priestor. Robiť po tme je ťažké, tak najlepšie je kresliť cez deň. Slnečné svetlo je iné ako to, čo vychádza z lampy.
Ak máte takto pripravený pracovný priestor, môžeme vytiahnuť výkres. Pohodlne sa usaďte a zoberte do rúk ceruzku HB či H2 a skúsime si načrtnúť jednoduchý predmet, ktorý zvládnete aj bez predlohy, kocku. Nemusí byť na celý papier, stačí aj do rohu ak chcete šetriť materiál, ale nech je okolo nej nejaký priestor, ideálne 2-4 cm postačí, ako na obrázku 2.00.
Obr. 2.00
Pokiaľ kreslíte kocku ši hranol, je tiež nutné zachovávať perspektívu. Všetko konší v istých bodoch. Obrázok 2.01 hovorí za všetko.
Obr. 2.01
Ak ste pomer a uhol strán zachovali v perspektíve, tak sa môžeme pustiť do ďalšieho útvaru, valca. (! kocku ani nič negumujte ani nezahadzujte, vrátime sa k nim potom !) Zo všetkého najprv nezačíname základňami, ale obalom, jeho obrysom. Takže si nakreslite 2 rovnobežné čiary dĺžky dajme tomu 10 cm, ale voľnou rukou, nie lineárom! Cvičíme ruku a nie lineár. Takže si odhadnite tých 10 centi a dorobte jemnulinko základne, výsledok by mal pripomínať obdĺžnik. Ak máte hotovo, pustíme sa do podstáv. Podstava je z nášho uhlu pohľadu elipsa a z vrchu kruh. Veľa ľudí robí jednu chybu a to tú, že na elipsách kreslí zobáčiky. Lenže keď sa napríklad pozrieme na typický valcovitý pohár z vrchu, vidíme kruh. Skúste sa na neho pozerať stále nižšie a nižšie. Pozrime sa presnejšie na ten kruh, ktorý sa postupne mení v elipsu. Preto aj my nakreslíme na vrchu a spodku elipsu. Elipsu je ťažké nakresliť na prvý pokus, tak preto jemne HBčkou kreslite elipsu a nech sa tenšie strany zrazia s pravými uhlami. Obťahujte aj 10krát, kým to nebude na 100%.
Ak ste sa čo i len trochu snažili, malo by to byť podobné obrázku 2.02.
Obr. 2.02
Elipsy by mali byť rovnaké na oboch stranách. Ak to vypadá divne, nič negumujte, potom sa vrátime k tomuto útvaru. Prešli sme si rôznymi tvarmi a čaká nás posledný tvar a to váza. Áno, váza. Je to dobrý príklad tvaru, ktorý musí byť rovnaký ako na ľavej, tak aj na pravej strane.
Zo všetkého najprv si načrtnite os. Veľmi jemne, môžete použiť aj lineár. Ak je os hotová, načrtnite si základ vázy, presnejšie jej tvar, keď sa na ňu pozeráte zo strany, to jest žiadne elipsy. Taký dobrý základ vysvetľuje obrázok 2.03.
Obr. 2.03
Ak máme základ, môžeme sa pustiť do fázy dva a to je (zasa) elipsa. Jemne vytvorte elipsu na vrchu vázy, ako aj na spodku. Krúžte aj niekoľko krát a najlepší pokus obtiahnite. Čiara, ktorá to spojovala vygumujte. Následne poznamenám dôležitú vec. Váza je z vrchu nekrytá, takže je vidieť dnu. Preto je nutné dať objektu hrúbku. Prikreslite k hornej elipse ešte jednu elipsu, tak 2-3mm do vnútra od hlavnej elipsy. Výsledok by mal vypadať ako na obrázku 2.04.
Obr. 2.04
Keď už máte aj toto, tak vám musím pogratulovať k zvládnutiu druhého kroku. V ďalšom kroku si spravíme úvod do tieňovania. Ale pred tým, než sa do samotného tretieho kroku pustíme, precvičujte si zápästie a to najlepšie na špeciálnych cvičeniach. Na obrázku 2.05 sú zobrazené. Nieže len si rozcvičíte zápästie, ale získate aj švih a ťah, ktorý vám len pomôže.
Obr. 2.05
Ako vidíte, je to zamerané aj na perspektívu. Tie schody. Prestavte si imaginárne čiary, alebo si ich jemne načrtnite lineárom a nech sa stretnú v jednom bode. Do nich potom môžete vkladať kocky či schody. Ďalej si tak rozcvičujte kruh a elipsu, bude sa vám to hodiť.
Tak to by bolo, môžeme ísť ďalej!
3. krok :: Základy tieňovania
Zvládli sme základy ťahov, teraz sa presuňme od ťahov k jednej z najdôležitejších vecí a to je tieňovanie (česky: stínování).
Pri tieňovaní je nutné si zapamätať pár základných bodov:
- Treba odlišovať tmavé a svetlé miesta a udržovať kontrast
- Tieňujete v tvare objektu, nemôžete ísť čiarami na kruh a tak.
- Tieň nerozmazávajte ani prstom, ani ničím! Tieň robíte iba pomocou čiar. Čím jemnejšie, tým je to reálnejšie.
Ako som hovoril, tieto 3 kresby ste gumovať nemali, lebo ich ideme akurát využiť. Všetky 3 poslúžia na základné formy tieňovania. Tak čo budem ďalej kybicovať, keď sa do toho môžme pustiť, že?
Začnime našou kockou. Pri tieňovaní plochých strán predmetu, je nutné zachovať jednofarebnosť. Nemôžeme mať raz tmavé, raz svetlé ... jedna plocha, jeden tieň.
Zoberme si teda ceruzku B2 - B6, to jest najmäkšia. Začnime tieňovať čelnú plochu, to je tá, ktorá je k vám najbližšie. Tieňujte JEDNÝM smerom a to ZHORA NADOL a naopak. Snažte sa skutočne o jednofarebnosť. Malo by to vypadať, ako na obrázku 3.00
Obr. 3.00
Keď máme čelnú stranu, pustíme sa teda na vrchnú stranu. Tu to robíme rovnakým spôsobom, ale snažte sa trošku pritlačiť, nech je to tmavšie, ale nie zas moc. Tieňujte do šikma, to jesť v smere "polovertikálnych" strán. Keď to budete mať, pustite sa do tretej strany, tá má byť najtmavšia, takže zas pritlačte a robte zvislé pohyby. Keď aj to budete mať, trochu zvýraznite hrany.
Po zvýraznení hrán by sa vám mal váš výtvor podobať na ten z obrázku 3.01.
Obr. 3.01
Lenže čo je to za jednoduché zátišie, keď nemá pozadie, že? To hneď vyriešime. Urobte pozadie, zasa zvislé čiary. Pozor ale, pri pozadí je potrebné, aby to dalo pocit priestorovosti a kontrastnosti. Pozadie robte tak, aby tak, kde je kocka tmavšia, tam bude pozadie svetlejšie a tam, kde je kocka svetlejšia, tak urobte pozadie tmavé. Váš výtvor by sa v konečnom dôsledku mal podobať na ten z obrázku 3.02.
Obr. 3.02
Kocku máme, tak sa pustíme na valec. Je to odlišný útvar a tieňovanie je tiež dosť odlišné. Preto sa presuňme k nemu a začnime. Pri oválnych predmetoch je dôležité, aby ste tieňovali v tvare objektu. Robíme tiež zvislé čiary, ale taktiež robíme poloeliptické čiary. A taktiež čiary, ktoré sú zo začiatku zvislé, ale postupne sa dávajú tvaru objektu, u nás to znamená, elipsy. Tak, vyskúšajte to teda a malo by nám vzniknúť vec, ako na obrázku 3.03.
Obr. 3.03
Ak to vypadá podobne aj u vás, postupovali ste dobre. Ďalšia vec je tá elipsa hore. Ako som už hovoril, v tvare objektu. Krúžte smerom dnu a snažte sa, aby to bolo tmavšie ako obal. Keď to máte, tak určite tušíte, čo bude 3. krok. Áno, je to pozadie. Urobte to ako u kocky. Nech je vidieť, že je to v priestore a nech je vidieť svetelné odlíšenie a kontrast. Ak už toto máte (obr. 3.04), tak je to super, ale neradujte sa predčasne, čaká nás ešte 3. objekt a tým je naša váza.
Obr. 3.04
Platia tu rovnaké postupy a zásady, ako u ostatných objektov. Tieňujte v smere objektu, ale váza má niečo navyše a to si ideme povedať.
Zoberte si zasa mäkkú ceruzku a začnite tieňovať obal. Stále sa držte zásad a robte pekné pohyby ako pri valci. Avšak v časti, kde sa to mení ten tvar, ztmavte. Keď to máte, poďme teda na na vnútrajšok vázy. Mal by byť tuho tmavý a po ľavej strane ešte tuhšie. Ten milimeter, kde máte naznačenú hrúbku vytieňujte zľahka a nech ostane svetlejší. Nič náročné a preto nemusím dávať ukážku. A ako vždy následuje pozadie. Rovnaký spôsob, rovnaké všetko, zvislé čiary, kontrast ...
Ak máte hotovo, malo by sa to podobať na obrázok 3.05
Obr. 3.05
Pokiaľ to máte, musíte si pogratulovať, zvládli ste základy tieňovania! Ale takisto ako u kroku 2, aj v kroku 3 si precvičujete zápästie a jednotlivé ťahy v tieňovaní. Na obrázkoch 3.06 a 3.07 vidíte príklady. Držte sa zásad a cvičte, lebo iba tak dosiahnete úspech.
Obr. 3.06
Obr. 3.07
Tak milí nádejní fanartisti, dúfam, že sa vám úvod páčil a nezabudnite skomentovať, tí skúsenejší skritizovať a fanartisti využívať.
Ak sa stane, že by to stálo za to, veľmi rád spravím ďalšie články s obrazovými pomôckami ohľadom kreslenia.
Takže veľa zábavy!
Ak sa stane, že by to stálo za to, veľmi rád spravím ďalšie články s obrazovými pomôckami ohľadom kreslenia.
Takže veľa zábavy!
